zill

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

RAQ (random asked questions)

Av Therese . - 26 april 2012 16:57

Det finns en frågelista som cirkulerar i bloggosfären just nu. Man får 11 frågor och så ska man svara på dem. Sedan ska man ställa 11 egna frågor som 11 andra bloggare ska svara på. Min kompis Piff har alltså slängt dessa 11 frågor på mig, och nu ska jag försöka mig på att svara på dem...


1. Du har två biljetter till domedagsarken. Vem väljer du att ta med dig och varför?

Ett "självklart" svar skulle väl vara att jag tar med mig Griszly. Det skulle ju kännas hemskt att lämna sitt hjärta att gå under i när domedagen kommer. Det är den känslomässiga aspekten på det här. Men om man ska tänka rent praktiskt och på hur man ska kunna säkerställa att mänskligheten inte skulle behöva börja om från noll när domedagen är över så skulle jag välan ta med mig nån genialisk nisse.

...eller hm. Nej. Jag skulle jag ta med mig Griszly & leva lycklig alla dagar. Vem fan behöver välfärd när man har det finaste? Det andra går att lösa.

2. Om du skulle välja mellan att gå i högklackat resten av livet eller gå utan skor, vad hade du valt?

Eftersom jag nu inte kan gå i högklackat alls, så skulle det spontana svaret vara "barfota". Men jag vet också att man kan lära sig det där med högklackat, och barfota kan bli opraktiskt och rätt vad det är kanske skulle man trampa på glas & skit. Högklackat får det nog bli. Det behöver ju inte vara skyhöga klackar, heller...

3. Har du någon gång varit beroende av något datorspel? Vilket?

Hahaha, ja. Ett tag var jag riktigt insyltad i Heroes Of Might and Magic 3. Sjukligt enkelt spel, men förbannat kul och beroendeframkallande.

 

HOMM 3. Enkelt, men sjukligt beroendeframkallande spel.

4. Finns det någon värdslig sak du alltid undrat över men som du aldrig tycks få svar på?

Mhm, jag har i flera år undrat hur 17 en giraff låter. Och sedan funderar jag på hur folk resonerar när de stannar mitt i värsta rusningen i Nordstan. Och en arbetsrelaterad; varför passar inte föräldrar på att vara med sina barn när dom är lediga, ist för att hysta in dom på förskolan sjuttio-tolv timmar i veckan?

5. Skulle du vilja kalla dig en nörd? Vilken typ av nörd i så fall?

Njaaeee. Innan jag kan svara på den frågan måste definitionen av begreppet nörd göras. Om man är helt sjuktligt kunnig inom ett område tillexempel, eller besatt av nånting. Jag hade en klasskompis som kunde allt om tåg in till minsta beståndsdel, samt div. tidtabeller. DET skulle jag kallas nördigt. Och isf är jag nog inte nån nörd.

6. Kan du låta som något djur? Vilket?

Jag kan låta som en gris - ungefär varenda gång jag skrattar. Annars kan jag låta som de flesta bondgårdsdjuren. Det ingår lite i mina arbetsuppgifter som förskollärare, höh.

här kommer bondgårdsdjure... nä, det var visst bara zill på jobbet. 

 

7. Vilket var ditt favorit tv-program när du var liten?

Liten som "bolibompa"-liten, eller liten som "yngre"? Björnes Magasin var en klar favorit när jag var liten... Och 5 myror är fler än 4 elefanter.

8. Värnar du om traditioner eller tycker du att det är roligast med variation och nytänkande?

Jag är kluven i den här frågan. Jag tycker det är viktigt med traditioner. Kanske har det med mitt yrke i en mångkulturell stadsdel att göra - jag ser hur våra svenska traditioner sakta tynar bort i ett hav av Bajram, Eid, Ramadan och Norouz. Men samtidigt välkomnar jag nya sätt att fira våra gamla storhelger. När jag skaffar egen familj kommer det ju bli nya traditioner osv.

9. Beskriv din syn på alkohol.

Min syn på alkohol är lite tvetydig. För egen del har jag insett hur saker & ting hänger ihop, och är numera ganska försiktig när det gäller starksprit. Jag tycker om öhl, och det är det jag beställer när jag är ute. Jag har haft min beskärda del av dumheter gjorda på fyllan, och försöker hålla band på mig vid de tillfällen jag dricker. Har tillomed varit "sjukskriven" på några torsdagar (fast det har inte hänt sedan jag bodde i Skövde). Har man problem med alkoholen bör man ta kontrollen över problemet. Ibland hittar man egna vägar, och ibland måste man ta hjälp. Eftersom jag nu upplevt alkoholism på hyfsat nära håll (och det är ingen vacker syn) måste jag ibland stanna upp och värdera om.


10. Hur tror du Universum är beskaffat? Är det oändligt eller inte?

Oj. Jag blir snurrig när jag tänker på det här. Det finns ju inte en start och ett slut på universum; så vitt vi vet. Hade en intressant diskussion med Griszly om det här förra veckan. Jag tycker nästan att det är för stort att greppa. Iofs finns det säkert flashiga matematiska formler för att beskriva Universums beskaffenhet så som vi ser det, men jag vete17. Jag tror nog på att det aldrig tar slut, helt enkelt.

Boston Tea Party tar upp det här med oändligheten

11. Vad brukar du laga för mat när du har ont om tid, inga pengar och är jättehungrig?

Makaroner & korv/köttbullar eller liknande. Oftast kokar jag korven & makaronerna i samma kastrull. Fast nu har jag tack & lov sällan ont om pengar, utan det är mer tidsaspekten som gör det och vad jag råkar ha hemma.


Dessa 11 frågor vill jag ha svar på;

1. Tror du på fenomenet "självuppfyllande profetia"?

2. Vilket är roligast att få; ett presentkort, eller en egenpysslad intern och personlig sak?

3. Är du kittlig? Isf var?

4. Tar du horoskop i tidingar på allvar? Varför/varför inte?

5. Senaste boken du läste, vad tyckte du om den?

6. Har du någon gång haft att göra med polisen (som antingen gärningsman eller offer)?

7. Om du har en helt ledig dag, vad gör du då?

8. Kan man bli "för gammal" för att tatuera/pierca sig?

9. Vilket är det fulaste ordet i det svenska språket, och varför?

10. Ett barndomsminne?

11. Om du fick möjlighet att åka upp i rymden, skulle du ta den då?


Och de som jag vill ska svara;

Pline, Gin, Lotta-tösen, SSS, Strulet, girl-sn-pea, Ann, Hinken, Johanna, Tuss & Millis


Kärlek & Respekt


//zill

 
 
Sara

Sara

29 april 2012 22:06

Åh vad kul, detta måste jag ta tag i så fort jag hinner!
Kram zillidill!

http://sarasland.com

 
Ingen bild

Ruby

29 april 2012 22:34

1. Hmmm. Till en viss del. Det är mer än troligt så att folk som sagt en sak medvetet eller omedvetet gör saker som svänger livet i den riktning som de tänkt.

2. Det beror på vem jag får det ifrån. Om det är från någon som jag vet lägger ner tanke på det (eller som jag vet inte skulle ha råd med annat), då är egenpysslat roligare, men om personen ifråga troligen endast är lat, då är presentkort vettigare och mer uppskattat.

3. Fötterna, ljumskarna och nacken. Men kittlar man mig riskerar man att dö. Det är inte en sådan där "Neej, inte kittla mig, du är inte roolig!" utan det är pga det faktum att det faktiskt gör ont på mig om man gör det.

4. Nej. Och den enkla anledningen är att jag inte tror på sådant som kan beskrivas som omständigheter. Det är lite roligt att läsa dem de gånger de råkat få rätt, men annars är det bara bluff och båg i mina ögon.

5. Hmm... Assasin's quest. Delar av en trilogi av trilogier. Underbara, allihop. Robin Hobbs böcker är fantastiska.

6. Nej, inte som jag minns. Kanske någon gång när jag var ung och full, men inget allvarligt. Även blivit utfrågad efter att en blandmissbrukare hotat oss i butiken när jag jobbade på Systembolaget. Det var väl lite allvarligt, men samtidigt harmlöst. Mer omskakande än direkt farligt.

7. Spelar spel, prokrastinerar, går ut och promenerar om det är fint väder, handlar och/eller tvättar. Allt beror på om jag kan göra saker med någon annan, orkar vara social och huruvida jag har ork till något speciellt.

8. Aldrig. Allt är upp till varje person vad de önskar göra, och inget har någon åldersgräns.

9. Kastrull. Jag menar, säg det flera gånger efter varandra. Fruktansvärt fult ord. Kastrull. *sucka* Vissa saker är bar så himla fula. Humla är en annan sak. Ordet i sig är jättefult för en jättefin sak.

10. Bråk med kusinen medan vi två är på semester med mormor och morfar. Första gången jag skämts över mig själv.

11. Ja. Men endast om jag fick ta med några jag älskar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese . - 28 mars 2016 12:31

Ni hittar mig numera på: http://nouw.com/zilliceter         Tack & hej ...

Av Therese . - 28 mars 2016 11:28


    Jag såg en dokumentär på Netflix igår, om våldtäktskulturen som frodas på universitet och colleges i USA. Det var helt en helt igenom vidrig dokumentär, om hur unga kvinnor som blivit utsatta försökte få respektive skola att ta tag i deras...

Av Therese . - 28 mars 2016 10:21


Ledig måndag. Händer inte så himla mycket, förutom att jag ska ha möte med min förening...       Skulle haft det i lördags i samband med internfest, men festen blev inställd & därmed även mötet. Så då flyttade jag mötet lite hastigt till i...

Av Therese . - 26 mars 2016 19:07

Pappa och jag var ju på Mallorca förra helgen. Känns galet att det redan är en vecka sen vi var där, men så är det ju; time flies. Det blev några bilder, men jag får inte lägga upp några på pappa. Jag frågade om jag fick, han sa nej, och det respek...

Av Therese . - 26 mars 2016 15:31


Igår firade vi 4 år tillsammans..!   Middag på ölrepubliken, och sedan bio. Den 7/4 är det 100 dagar kvar tills vi gifter oss. Känns helt sjukt.   en av de första bilderna på oss -  en av mina absoluta favoriter tagen på campus i Örebr...

Det här är jag!

Therese eller zill. Jag är samma person i olika kontexter.

Skriver om olika saker, men fastnar mest i vardag, pyssel och min nyfunna vän; feminismen.

Välkommen

Instagram - @thesod0519

Instagram

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Nyaste nytt!

Inte så nytt...

Kategorier

Länkar

Så här många har hittat hit


Ovido - Quiz & Flashcards