zill

Alla inlägg den 6 september 2015

Av Therese . - 6 september 2015 15:51

Jag bestämde för mig själv, när Frida Boisen tog upp det här i somras att jag skulle puffa lite extra för en kvinna (som jag följer, eller har i min bekantskapskrets) då och då, under hashtagen #följenkvinna.

Sedan började jag jobba, och det föll lite på målstrecket.

Men nu när jag tittade tillbaka på bloggen, insåg jag att det var dags igen.


Jag ger er därför:


Pauline Pousár

 



Pauline, eller Pline, som hon också kallas, är en mina finaste vänner.

Vi har känt varandra sedan vi båda satt på Helgon-chatten, sådär 2005 eller 2006. Vi träffades inte förrän 2008 när jag åkte till Eskilstuna och hälsade på.


Hon är en mycket stark kvinna, ska jag säga. Hon själv anser att hon är realistiskt positiv i sin inställning till Livet, och jag kan inte annat än hålla med. Ungefär hela sitt liv har hon kämpat mot smärta i kroppen, och det är inte alls särskilt länge sen som hon fick diagnosen EDS (Ehlers-Danlos syndrom) men trots det så vägrar hon att ge upp. När hon började söka om hjälp för sin smärta, så kämpade hon tills hon fick diagnosen, och med det rätt hjälp. Trots kronisk smärta så pluggar hon, bloggar, och hon gör sjukt snygga smycken i steampunk-stil, under #ppdesign, kolla där!


Pline är en av de finaste jag känner. Nu bor hon i Kalmar, och vi ses inte särskilt ofta. Men åh! vad gött det är när vi väl gör det. Vi har en historia ihop, och vi fortsätter bygga på den, trots att vi bor på varsin kust.


Och, om jag får bestämma, så går ni in på hennes blogg, och följer henne! Och kanske kommer ni på att ni saknar ett steampunk-smycke.


Ha en bra dag.




Av Therese . - 6 september 2015 15:22

Jag har tänkt på en sak länge nu.


Alla träningsbilder jag ser dagligen i de flesta av mina feeds; instagram, bloggar eller på fejan.

Alla "idag sprang jag en mil & gjorde squats & armhävningar + hela baletten"-bilder. Lite som att "kolla här, jag gjorde detta & detta, och jag har gått ner sjuttioelva kilo". 


Jag. Får. Ångest.


Jag får ångest för att jag inte "kan", för att jag inte är disciplinerad nog, för att jag inte kan hitta den sk. träningsglädjen. Och för att jag inte finner glädje i min (tjocka) kropp. För att jag inte kan känna stolthet över att jag kan gå, att min kropp funkar (nåja, ryggen & knäna är åt helvete, men det var de innan jag gick upp i vikt också). Att jag blir ledsen över att vänner som vägde mer än jag förr, numera ligger på färre kilon än jag & som på nåt sätt försöker "peppa" mig att gå ner; "klarar jag det, så borde du klara det!"


"Men va? Du har ju alltid varit den smala av oss två!

Oj, men vet du, prova detta & detta så lovar jag att det kommer gå åt rätt håll.

Jag gör det här och det här, och nu har jag gått ner XX kilo!

Om du vill kan jag peppa dig under en tid."

- En vän som blev förbluffad när jag berättade vad vågen visade nån gång i somras.


Någonstans fattar jag ju att mina vänner och bekanta så klart är nöjda, stolta & glada över vad de har åstadkommit, men i min hjärna blir det bara ett mishmash av fula tankar om mig själv.

För att jag försöker acceptera min kropp, för att jag inte tycker om den, men att jag inte kommer igång och gör nåt åt den. För att jag är lat & försöker komma undan, och skyller på annat.

Jag äter inte dålig mat (oftast är det mat lagad från grunden, med bra råvaror osv), men jag kan inte sticka under stol med att jag kanske äter för mycket av sånt som är "fel". 


Jag vill inte sätta mig själv på diet (för det slutar med att jag fuskar - disciplin, återigen!), jag tänker ofta att jag ska gå & träna, men kommer aldrig i väg, och jag är så trött på att skämmas för mig själv. Hur fan gör en med det här? Jag vill inte gå ner i vikt "för nån annans skull", men klarar inte av det för min egen heller. 


Fan.

Det här är jag!

Therese eller zill. Jag är samma person i olika kontexter.

Skriver om olika saker, men fastnar mest i vardag, pyssel och min nyfunna vän; feminismen.

Välkommen

Instagram - @thesod0519

Instagram

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Nyaste nytt!

Inte så nytt...

Kategorier

Länkar

Så här många har hittat hit


Ovido - Quiz & Flashcards