zill

Alla inlägg den 20 februari 2016

Av Therese . - 20 februari 2016 10:49


Såg den här i mitt flöde på Fejjan - från sidan Otroligt Roligt


Jag kan verkligen inte se det roliga i den här bilden, alls.

Det är som att en klipper mannens egenvärde och på ett eller annat vis degraderar honom till ett barn som inte fattar nåt.


...som om jag skulle behöva ta hand om Griszly..?! Nä, han är en fullvuxen man, fullt kapabel till att ta hand om sig själv. Att vara tillsammans & i det här fallet att gifta sig, är mer att ta hand om varandra och stötta oavsett vad. 

För mig är det vad äktenskapet handlar om; att stötta varandra och vårda den relationen en har till varandra.


Om någon i relationen är mer händig, eller klarar av matlagningen bättre eller är en fena på att få tekniken att funka, så är det väl bra att det finns någon i hemmet som är bra på det, oavsett om det är mannen eller kvinnan?

Jag är tillexempel grym på att organisera hyllor och lådor med grejer som vi har, medan jag verkligen, jag menar alltså, verkligen AVSKYR att dammsuga. Det är Griszly bättre på, och dessutom, om en tittar närmare på det, så är det dessutom han som lagar, säg... 95% av all mat i det här hushållet.

Det är inte det att jag inte kan laga mat eller dammsuga, det är liksom bara så att jag tycker det är sjukt tråkigt, och jag slarvar med det för att bli klar fort. Griszly är bättre än jag på det, så han får göra det. Men jag, jag drar det större lasset med tvätt & disk. 


Såna här bilder, gör att det blir kristallklart att feminism behövs. Män är inga valhänta dumbommar, de kan ta hand om sig på ett utomordentligt sätt, och behöver således inte en ny mamma, utan en jämställd partner att gå hand i hand genom livet med. Så gäller även för kvinnor; det behövs inte en ny förälder; det behövs en partner som stöttar & finns där oavsett vad.


Apropå det här ämnet; har kollat runt lite efter sånger att ha i middagshäftet på bröllopsfesten i juli. Det kokar över med alla de här sångerna om att mannen måste lämna ifrån sig makt, att det är en uppoffring att ingå äktenskap, och att han nu ska få en liten söt fru som passar upp på honom, lagar mat & hela skiten. VA?! Är det 2016, eller är det 1950?

Jag kräktes lite i munnen när jag hittade läste texterna. Så. Jäkla. Verklighetsfrånvänt.

//zill

Det här är jag!

Therese eller zill. Jag är samma person i olika kontexter.

Skriver om olika saker, men fastnar mest i vardag, pyssel och min nyfunna vän; feminismen.

Välkommen

Instagram - @thesod0519

Instagram

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Nyaste nytt!

Inte så nytt...

Kategorier

Länkar

Så här många har hittat hit


Skapa flashcards