zill

Alla inlägg under januari 2016

Av Therese . - 9 januari 2016 17:55

Nu är de här! Och fort gick det också, från det att vi beställde hos Optimal Print tills att vi fick hem dem - typ 4 dagar.


Vi är sjukt nöjda och glada.

Känns helt tokigt, för nu är det fasen på riktigt...!


 

Av Therese . - 9 januari 2016 16:27


  Egentligen ska en sikta florsocker på dem, men jag orkar inte. Så då får jag kalla dem Chokladdrömmar i stället, heh.


Receptet hittade jag på Tidningen Hembakat


100 g mörk choklad
60 g smör
1 ½ dl farinsocker (jag tog ljust muscovadosocker - funkar lika bra)
½ tsk vaniljsocker
½ tsk mald kardemumma
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ägg
¼ dl mjölk

 

Gör så här:

1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad. Låt den svalna något.

2. Vispa smör och farinsocker. Vispa ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen under lätt vispning.

3. Rör ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål.

4. Rör i mjölet och mjölken. Degen ska vara lätt kladdig.

5. Forma degen till en rulle, plasta in den och låt den vila i kylen några timmar.

6. Sätt ugnen på 175 grader.

7. Forma bollar av degen, platta till dem lätt. Rulla varje boll först i strösocker och sedan i rikligt med florsocker.

8. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 14 min tills ytan krackelerar.

 

Jag hade inte tålamod att vänta på att rulla ihop smeten och kyla den, så jag klickade ut smeten i muffinsformar direkt. Jag antar att ytan inte krackelerar på samma sätt när en gör så, ist för att rulla jämna bollar. I övrigt så tror jag att 14 minuter är lite för länge, för de blev lite torra och brända. Men sådär 10-12 minuter är nog att föredra.


//zill

Av Therese . - 5 januari 2016 14:09

Jag ligger fortfarande lågt på bloggen, det händer för mycket (eller egentligen för lite) för att det ska fastna här. Det händer så mycket annat, att bloggen blir bortprioriterad, och det händer för lite sånt som en kan tycka är "värt" att blogg om.


Men iaf. Det nya året har dragit igång, och det här året kommer vara ganska olikt andra år. Just för att det kommer hända en ganska stor grej i mitten av juli - vi gifter oss!

 

bröllopsfina på Lotta & Carros bröllop i augusti 2015


Saker och ting börjar liksom falla på plats, men självklart är det extremt mycket saker kvar att fixa. Senare idag ska vi sätta oss och göra klart inbjudningarna, så vi kan få ut dem senast i månadsskiftet januari/februari. Folk måste få tid att dona med barnvakter etc.


Det kommer bli awesome. Det vore konstigt om det inte blev det.


//zill

Det här är jag!

Therese eller zill. Jag är samma person i olika kontexter.

Skriver om olika saker, men fastnar mest i vardag, pyssel och min nyfunna vän; feminismen.

Välkommen

Instagram - @thesod0519

Instagram

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Nyaste nytt!

Inte så nytt...

Kategorier

Länkar

Så här många har hittat hit


Ovido - Quiz & Flashcards