zill

Direktlänk till inlägg 8 juli 2015

#följenkvinna

Av Therese . - 8 juli 2015 13:34

När en kvinnlig krönikör blir kallad för hora, bara för att hon tycker att twitter-sverige ska tipsa varandra om kvinnliga twittrare genom hashtaggen #följenkvinna, då tycker jag att det är otroligt skevt.


Frida Boisen skrev i sin krönika om detta, och att nio av de tio största svenska twitterkontona är män, och åtta av de tio mest inflytelserika kontona drivs av män. Hon ställer sig frågan om att allmänheten (fortfarande) tycker att män har mer att säga, och att deras åsikter/humor/insikter är mer värda än kvinnors. 

Är det så? Är det fortfarande så att vi tycker det?
Jag vet inte, men statistiken tycks tala för det.

Och bara reaktionerna på hennes förslag om #följenkvinna verkar också tala för det. 


Hur kommer det sig att så fort en kvinna (dvs icke-män) uttalar sig om det ena eller det andra så kommer det stora vågor av män som "måste" försvara det manliga, förminska kvinnans åsikt/insikt och ägna sig åt någon form av... jag vet inte... verbal degradering. Känns som att många män hasplar ur sig en lång "hora, kuk, knulla dig i röven"-harang inför en kvinnas åsikt, precis som när en slår sig på stortån i en tröskel - det gör det lite lättare att bära smärtan.

Eller, i deras fall, rädslan?

Rädslan över att behöva släppa ifrån sig lite av makten och dominansen. Att kanske inte inneha flest inflytelserika konton på twitter eller så.

Är det så att många män bär på en latent rädsla att behöva jämka, och ge plats för icke-män? Är det så inihelvete farligt, egentligen?


Jag gillar hashtaggen, och jag gillar att det på något vis hjälper till att fler (både kvinnor och män) hittar nya vägar till kunskap, insikt och perspektiv.


Och det är så himla lätt att hitta nya vägar, bara en är villig att ta ett steg från den invanda stigen.


"Om vi står tysta och ser på, blir vi mobben som ger det tysta godkännandet – precis som mobbarna i en skolklass. De som vet, lyssnar, ser på och antingen njuter eller är för fega för att säga ifrån.

Det räcker med tystnad nu. Det räcker med hat och hån i Sverige. Det går att förändra. Det går att ta ansvar för ett vänligare, varmare land. Det börjar med dig och mig. #följenkvinna #nätkärlek #jagärjag"

Frida Boisen


Jag börjar här:


Dessa tre kvinnor är några av mina dagliga feminister i mitt instagram-flöde. Natashja, Anna & Stina. Var och en står för olika saker, fast mot samma mål. De ger mig insikter, åsikter och perspektiv, alla tre på olika sätt, men ändå - e grund att bygga vidare på i min (hyfsat) nyvakna vardagsfeminism. 


Jag börjar här, om någon känner att de saknar kvinnor i sitt dagliga flöde på internet - kolla dessa tre! En kanske inte håller med om allt, men kanske att en hittar nya vägar ändå?

 
 
Ingen bild

Fredrik

9 juli 2015 21:03

Zara Larsson: "Alla män skall dö en plågsam död".

Sååååå synd om feministiska bloggare.

Therese .

15 juli 2015 21:52

Det där ett väldigt generellt uttalande från Zara L. Jag är inte hon, kan heller inte uttala mig om hur hon tänkte när hon sa så...

MEN. Jag tycker fortfarande inte att någon (oavsett kvinna eller man, eller en person som inte ser sig som något av dessa) ska behöva utstå hat, hån, hot om våld/våldtäkt. Nu är det ju främst kvinnor som får sådana hot, bara för att de sticker ut, är obekväma och inte ställer upp på samhällets syn på kvinnligt och manligt, och som slåss för att patriarkatets bubbla ska spricka, eller åtminstone inte vara lika tight, så att fler kan få plats.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese . - 28 mars 2016 12:31

Ni hittar mig numera på: http://nouw.com/zilliceter         Tack & hej ...

Av Therese . - 28 mars 2016 11:28


    Jag såg en dokumentär på Netflix igår, om våldtäktskulturen som frodas på universitet och colleges i USA. Det var helt en helt igenom vidrig dokumentär, om hur unga kvinnor som blivit utsatta försökte få respektive skola att ta tag i deras...

Av Therese . - 28 mars 2016 10:21


Ledig måndag. Händer inte så himla mycket, förutom att jag ska ha möte med min förening...       Skulle haft det i lördags i samband med internfest, men festen blev inställd & därmed även mötet. Så då flyttade jag mötet lite hastigt till i...

Av Therese . - 26 mars 2016 19:07

Pappa och jag var ju på Mallorca förra helgen. Känns galet att det redan är en vecka sen vi var där, men så är det ju; time flies. Det blev några bilder, men jag får inte lägga upp några på pappa. Jag frågade om jag fick, han sa nej, och det respek...

Av Therese . - 26 mars 2016 15:31


Igår firade vi 4 år tillsammans..!   Middag på ölrepubliken, och sedan bio. Den 7/4 är det 100 dagar kvar tills vi gifter oss. Känns helt sjukt.   en av de första bilderna på oss -  en av mina absoluta favoriter tagen på campus i Örebr...

Det här är jag!

Therese eller zill. Jag är samma person i olika kontexter.

Skriver om olika saker, men fastnar mest i vardag, pyssel och min nyfunna vän; feminismen.

Välkommen

Instagram - @thesod0519

Instagram

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Nyaste nytt!

Inte så nytt...

Kategorier

Länkar

Så här många har hittat hit


Ovido - Quiz & Flashcards